Yosemite & San Francisco

13 december 2012 - San Francisco, California, Verenigde Staten

In het kader van beter laat dan nooit, een verlate blog. Als je in een huis woont met computertechnische mannen verberg uw laptop, want dat gaat natuurlijk  mis.. Te traag, waarom werkt dit niet, wat? geen update? dit lijkt op spam, wacht eens even, kom maar even hier, ik help je wel even.. Einde van het verhaal is dat mijn laptop weer loopt als een trein maar mijn blog een klein beetje gedelete was. Vandaar iets aan de late kant :) But thank you Alex ;) It never worked better!

En jawel, het is me gelukt om San Francisco te ontsnappen en een trip naar Yosemite te maken! Via mijn reis-buddy Thomas kon ik aansluiten bij een groepje uit de hostel. Een Spanjaard, 4 Australiers en wij Nederlanders. Het plan was om zondag te vertrekken en 2 dagen te vertoeven in Yosemite. We zouden rond 5 uur verzamelen in de hostel, maar het wachten was op Gabriel (Spanjaard), die om half 8 op kwam dagen... Hij had een kleine inschattingsfout gemaakt met zijn fietstocht door San Francisco. Al met al waren we dus vrij laat weg en moesten we de huurauto op het vliegveld halen, omdat alles verder dicht was. Enfin, we kwamen na een wonder alle 7 heelhuids aan rond middernacht bij de hostel. Gelukkig hadden ze de sleutels klaar gelegd en hoevden we dus niet in de auto te slapen, waar we een beetje bang voor waren..

Best gek om middernacht aan te komen, want je ziet dus niets van de omgeving! Des te groter de verrassing de volgende dag. Na een diner van trailmix (nootjes), mueslierepen en bier gingen we maar slapen, want we wilden de volgende dag gaan hiken.
De hostel riep overigens meteen een kampeer/camping gevoel op, het stond namelijk midden in een bos en bestond uit verschillende gebouwen versprijd over het terein. Prive hutjes, het kantoor, de keuken een cafe, onze 'dorm' en het tochtige koude wc/douche gebouw.

De volgende ochtend gingen we een stevig ontbijt halen in het cafe (lees: breakfast-burito) om vervolgens het park in de rijden. Gelukkig had ik me ook opgegeven als bestuurder naast Gabriel, zodat we niet nog een dag met klotsende oksels achterin hoevden te zitten van de zenuwen. (ik overdrijf niet)
De rit naar het park, we zaten ongeveer 20 miles buiten het park, was al spectaculair te noemen.. Ik hoopte vurig op wat wildlife om iedere hoek, maar helaas.. Naast wat herten en eekhoorns hield het wel op.
Maar hoe verder we het park inreden hoe mooier het werd, hoge bergen, stijle rotsen grote watervallen. We moesten zo''n beetje overal stoppen om weer foto's te maken. We gingen langs 'the visitors centre' om te kijken welke hike we konden doen. We hebben de 'Upper fall Trail' gehiked, die ons naar de grootste waterval van het gebied zou leiden. We zijn niet helemaal tot de top gelopen omdat we wat aan de late kant begonnen en het rond 5 uur donker werd (ik weet ook niet of ik er lichamelijk toe in staat zou zijn geweest). Maar niet minder mooi, we zijn toch heel dichtbij gekomen en best hoog wat een mooi uitzicht gaf over het park, van de waterval en andere bergen om ons heen.
Eenmaal terug in de hostel hebben we gekookt en het wereldberoemde 'Kingscup' gespeeld, wat hilarisch en heel triest tegelijk is, want ja het is een drinkspelletje. Maar he je moet wat als je geisoleerd in een park zit!

De volgende dag moesten we 's avonds weer vrij vroeg terug zijn in San Francisco omdat iemand z'n vlucht moest halen. We stonden dus vroeg op (bijna gelukt) om na het ontbijt nog een hike te doen rond Mirror Lake (het woord zeg het al een meer als een spiegel). Het bleek ook echt zo te zijn, zo mooi! Geweldige foto's kunnen maken met spiegelende bergen in het meer. Heel mooi.

Daarna wilden we nog heel graag 'the Giant Sequoia's zien, want die waren ook nog ergens in het park. Dit zijn de hele grote bomen, deze hadden een doorsnee van 5 meter. Dus wij daar naartoe gereden, bleken we nog een mile te moeten lopen vanaf de parkeerplaats. Dus wij als een stel Aziatische toeristen er naartoe gerent, zodra de eerste in beeld kwam alle 7 met de boom op de foto en weer naar de auto gelopen, want we zaten wat krap in de tijd.
Aan het begin van de dag moesten we eerst nog uitvechten wie er terug ging rijden, en iedereen had mij al duidelijk gemaakt dat ze liever hadden dat ik reed. En ik had met al mijn tact geprobeerd om de autosleutels in handen te krijgen (wat de dag ervoor briljant gelukt was!) maar helaas, het kwam op een compromis uit: om de beurt rijden. Hij zou ons het park rondrijden, en dan zou ik terug rijden naar San Francisco. Het waren spanende tijden achterin de auto en waren dan ook blij dat de terugrit in zicht kwam. We maakten ons allemaal wat zorgen over de overschrijdingen van de maximale snelheid, en hebben onze zorgen ook meerdere keren geuit aan onze bestuurder, die er vervolgens niet mee deed...
 Hoe dan ook vlak voordat ik het stuur over zou nemen, werden we, jawel, aan de kant gezet. nog nooit is iemand zo blij geweest denk ik dat we aan de kant werden gezet, haha, want dit kon echt niet! Zo'n dromerige bestuurder heb ik nog nooit meegemaakt. Het was een nogal strenge agent, die nogal achterdochtig was. Toen ik mijn raam open deed (achterin) zei hij: 'Ik ruik alcohol, hebben jullie gedronken!?' Dat hadden we niet, want we hadden net de hele dag rondgerent in het park om nog zoveel mogelijk te kunnen zien. Ik had wel net een slokje van mijn 'lifewater' genomen, misschien wat dat het. Daarna werden we verdacht van drugsbezit, en of we geen wapens bij ons hadden en of hij de auto mocht doorzoeken.. Kortom een zeer streng (paranoide?) optreden van deze agent. Wonderlijk genoeg mochten we doorrijden, zonder boete en zonder te wisselen van bestuurder..? Wat we alsnog deden na een mile, omdat onze beste Spanjaard rustig doorging met 'speeding'... Het was weer een belevenis.

Goed, nadat we weer op het vliegveld waren en de auto (een heuse mini-van btw) ingeleverd hadden ging mijn avontuur in San Francisco verder. Natuurlijk verdwaalde ik nog even vanaf het metro-station richting huis (altijd fijn met volle bepakking in het donker). Ik heb afgelopen week nog heel wat kunnen doen en zien in San Francisco wat heel leuk is, want zo leer je een stad pas echt kennen. Minder leuk is dat ik het hier wel erg leuk vind en heb wat niet zo handig is als je op reis bent.. Dus vanaf nu verblijf ik nergens langer dan max 5 dagen, anders trek ik het niet ;) Want ik weet nu al dat ik weer terug wil/ga naar San Francisco...

Ik ben gister eindelijk, na 3 pogingen, naar Alcatraz geweest, wat een hele belevenis was in vele opzichten. Het ligt natuurlijk midden in The Bay, waardoor je een mooi uitzicht hebt op San Francisco, Golden Gate Bridge en alles eromheen, maar ook de hele geschiedenis en natuur op Alcatraz was erg interessant. Blij dat het gelukt is ;)
Daarna heb ik gisteravond doei gezegd tegen mijn huisgenoten, geheel in stijl met eten en drankjes, haha. Om vervolgens vanmorgen heel vroeg naar het vliegveld gebracht te worden.
Weinig slaap, vroeg opstaan, afscheid nemen van leuke mensen, een toffe stad achterlaten en doei zeggen tegen iemand die je leuk vind bleek geen goeie combi. Ik was best een beetje verdrietig, want eigenlijk wilde ik helemaal niet weg. Gelukkig was het alternatief vrij aardig en weten sommige mensen altijd de juiste dingen te zeggen (bedankt Frank). En stapte ik toch maar in het vliegtuig richting The Aloha Sate: Hawaii!!

1. Judith:
    Be a mindful traveler!
  2. Groenwold:
    13 december 2012
    Topper! Klinkt fantastisch! Wat maak je weer mooie herinneringen, contacten en ervaringen!! Geniet! Liefs ons, knuffeltjes joor en joos
  3. Familie uut de Sluus....:
    13 december 2012
    Ik proef geen definitief vaarwel voor SF .. :-)
  4. Astrid:
    14 december 2012
    Schitterend verhaal! Je weet het altijd zo spannend te brengen, ik voelde bv de spanning op de achterbank... :-)
    En dan nu: Aloha! Veel plezier tussen de palmbomen!! XX
  5. Frieda:
    17 december 2012
    Yes, ik ben helemaal bijgelezen!! Cool!! Heb me ook aangemeld eindelijk, dus blijf op de hoogte :) Mijn update ben ik nu aan het typen xxx
  6. A Tune A Day:
    19 december 2012