Adelaide Mate!

10 januari 2013 - Adelaide, Australië

Hallo dan, daar zijn we weer vanaf een nieuw contonent met een nieuw avontuur :) Het is hier meteen heel anders! De vlucht vanaf Honolulu naar Sydney was wat turbulent (haha) zo heftig had ikhet nog nooit meegemaakt. Hoe dan ook, veilig geland en de aansluitende vlucht naar Adelaide was een stuk prettiger. Ik heb Adelaide uitgekozen als 'startpunt' omdat ik daar Caitlyn ken, haar heb ik vorig jaar tijdens mijn reis ontmoet, en we hadden bedacht om samen oud&nieuw te vieren. Heel leuk want ze kwam me ophalen van het vliegveld en heeft me meteen een beetje rondgeleid. Ik verbleef de eerste week in Glenelg, een buurtje aan de kust, waar het prima vertoeven was. Daar kon ik even wennen aan al het Australische en alles regelen en vooral een plan maken. Omdat Caitlyn gewoon moest werken moest ik me een paar dagen zelf vermaken (wat ik gelukkig prima kan) maar op haar vrije dagen nam ze me mee naar Victor Harbor, waar een piepklein eilandje ligt: Granite Island. Daar wonen pingiuns en ander wildlife, daar was ik natuurlijk wel voor te porren. Maar helaas, vanwege de hitte liet geen enkele pingiun zich zien net als al het ander leven. Wel heb ik mijn allereerste kangeroo gezien, dood, in de greppel..

Maar ik had nog meer vrienden gemaakt, want aan het begin van mijn reis heb ik Sam ontmoet en we hebben samen een paar dagen rondgereisd. Sam woont ook in Adelaide, wat weet mooi uitkomt :) Sam is een truckdriver (en van de auto's) en had me al voorgesteld om een keer mee te komen op een tripje in de 'truck'. Natuurlijk was ik daarin geinteresseerd, want ten eerste moet je als traveler alles wat gratis is doen en dit was een mooie (en gezellige) gelegenheid om iets van de outback te zien!! Sam rijdt op een vrachtwagen met dubbele trailer (dit moest ik er allemaal wel even bij vertellen) met producten uit Adelaide naar Sydney. Eigenlijk net eronder, in Goulburn (2 uur ten zuiden van Sydney). Dat is ongeveer 1400km en ongeveer 14 uur rijden, een lange dag dus. Maar te gek! We vervoerden cougettes, aardappelen en tomaten voor een supermarkt in Sydney. We waren nog geen uur onderweg of we kwamen al een groot ongeluk tegen, personenauto (waar niks van over was) en een vrachtwagen op z'n kant, in de fik... Het was allemaal net gebeurd, erg vervelend om te zien. Later hoorden we dat er een dode was gevallen. ik was er wel even van geschrokken, want als er wat mis gaat, gaat het ook goed mis.

Hoe dan ook wij vervolgden onze weg en richting het oosten door de heuvels (waar de truck het wat moeilijk me had) over rivieren, door heel veel niks met wildlife, veel akkerbouw, kleine dropjes, iets grotere dorpen, nog meer niks en eenzaam tankstationetje en meer niks. Het is hier erg heet op het moment, er is hier een hittegolf gaande, met temperaturen van 40-45 en over. De airco van deze vrachtwagen deed het niet optimaal dus het was best warm. En omdat het zo heet was, was de wildlife ook weer ver te zoeken.. Heb ik weer.. Maar aan het eind van de dag kwamen er toch wat kangaroos tevoorschijn, en vooral veel emoe's! Maar we hebben vooral veel roadkill gezien aan de kant van de weg, veeeel kangaroos. Verder was de zonsondergang spectaculair en de opkomst van de maan niet minder. We kwamen in het holst van de nacht aankwamen in Goulburn stond een andere chauffeur ons op te wachten om de vrachtwagen naar Sydney te rijden, te lossen opnieuw te laden en wer af te leveren in Goulburn. Wij sliepen ondertussen in een Motel en wachtten het telefoontje de volgende morgen af wanneer we de vrachtwagen weer mee terug konden nemen naar Adelaide. Het was al met al een groot avontuur, ik weet nu alles van vrachtwagens en ja, ik heb ook even achter het stuur gezeten! Alle andere truckers vonden het ook een hele belevenis dat ik bij Sam in de vrachtwagen zat. (er rijden ongeveer 80 vrachtwagens voor hetzelfde bedrijf de grotendeels dezelde route doen, dus je komt wel een paar tegen op de weg) Iedereen die we tegenkwamen had wel iets op te merken (via de radio) en ik geloof dat ik nog 40 uitnodigingen heb liggen voor een volgende keer, haha. De terugweg was nog een tikkie heter, want we reden tegen de zon in de hele dag. Dus ik heb maar veel ijsjes gegeten, dat is altijd het beste (toch?)

Ik heb nog een paar dagen rondgehangen in het huis van Sam en zijn huisgenoot Caitlin (andere) + hond. Daar heb ik vrij weinig gedaan, beetje in de airco rondhangen en aan het eind van de dag naar het strand en BBQen, want meer zat er echt niet in. Gelukkig vinden alle locals het ook erg heet, en ben ik niet de enige. Ik ben vrees stiekem voor een 'heat-stroke' dus ik drink me een ongeluk (dus dat gebeurd niet). Verder blijkt dat de ozonlaag hier niet al te dik is, en je dus nogal snel verbrand. Daar kwam ik na de eerste dag zelf ook achter (en bedankt voor de waarschuwing), en ik was nog wel zo voorzichtig geweest!!! Het schijnt ook zo te zijn dat het percentage huidkanker hier het hoogst is daardoor, en er wordt daarom constant aandacht aan besteed hoe jejezelf moet beschermen. Waar ook constand aandacht aan wordt besteed is de schaarste aan water (niet langer dan 4 minuten onder de douche!), de droogte (geen open vuur) en de zogenaamde Bush-fires. Op de radio wordt er contunue een update gegeven en worden mensen gewaarschuwd waar het (te) dicht bij een bewoond gebied komt en of iedereen zijn 'bushfire survival plan' in orde heeft.

Verder heb ik via Caitlyn en Sam veel mensen ontmoet, vrienden van ze, tot zelfs de oma van Sam (die me uiteraard lovely vond).

Ik zit nu bijna 2 weken in Adelaide en ik moet zeggen dat het een fijne stad is. De mensen zijn vriendelijk en laid back. Al heb ik nog wel moeite de 'Australische slang' te volgen.. Het is altijd hetzelfde als je weer in een 'nieuw' engelstalig sprekend land of gebied komt. Je denkt dat je engels spreekt, maar het is altijd weer even wennen. Werkelijk alles wordt hier afgekort of ze hebben er een andere naam voor zelfs de Mc Donnalds heet hier anders: Macca's.. Maar als je ze vraagt of ze engels kunnen spreken blijken ze dat ook prima te kunnen :) Ze denken van mij vaak dat ik uit Amerika kom, wat ik ergens wel een compliment vind, want dan heb ik tenminste geen 'dutch accent', want volgens mij is dat het ergste accent, haha.

De hostel waarin ik verblijf is erg fijn en de mensen ook. Iedereen is hier met dezelfde reden: reizen & werken. mijn reisgenoten zijn hier iets ouder, (van mijn leeftijd) wat op Hawaii en delen van The States niet zo het geval was. Ik prefereer dit geloof ik, het is net even anders ;)

Vanmiddag ga ik mee met een tour naar Kangeroo Island voor 3 dagen, en het beloofd spectaculair te worden. Veel wildlife! Ik hoop mijn eerste koala te zien! Gister ben ik naar de kust gegaan om Dolfijnen te spotten, wedero zonder succes, maar mischien heb ik met de overtocht meer succes. We gaan het meemaken. Verder probeer ik zoveel mogelijk dingen in gang te regelen zodat ik een baantje kan zoeken wanneer ik dat wil. Dat betekend dat ik waarschijnlijk nog een week in Adelaide zit. En dan wordt het of aan het werk, of naar Tasmanie... Keuzes, keuzes..

p.s. Ik heb maar een paar matige 'roadtrip' foto's vanaf mijn telefoon, want de andere kan ik nog even niet van mijn camera halen, wordt wederom vervolgd...

1. Menna:
    10 januari 2013
    alweer een avontuur, wauw met 'n trucker 1400km rijden, en in Aidelaide logeren met nog 40 uitnodigingen op zak...je kunt dus nog wel even vooruit. ben benieuwd wat je planning gaat worden hahaha
    have fun mate.......
  2. Opa:
    11 januari 2013
    Wat weer bijzondere verhalen van weer een bijzonder land, ook weer goed beschreven.
  3. A Tune A Day:
    12 januari 2013

There's your wildlife for you.
  4. A Tune A Day:
    13 januari 2013
  5. A Tune A Day:
    19 januari 2013
  6. Familie uut de Sluus....:
    21 januari 2013
    leuk leuk leuk. Wat genieten wij van jouw verhalen. Have FUN en werk ze natuurlijk...