Thanksgiving & the City

27 november 2012 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Ondertussen vertoef ik ruim een week als een 'local' in 'The City', zoals een echte local San Francisco noemt. Het is een hele belevenis, ik verblijf in de wijk Mission, wat interessante buurt blijkt om te wonen. Ik heb bedacht dat het een mengeling is tussen Mexico, Azie en een Amerikaanse achterbuurt. Niet altijd even gezellig, wel erg levendig want er is altijd volk op straat. Er zijn veel groente/fruit-stalletjes die worden beheerd door Mexicanen en er wonen veel aziatische mensen. Er zijn veel barretjes, restaurantjes, coffeeshops & daklozen die gezellig hun winkelwagentje met al hun bezittingen voortduwen. Kortom ik leef wat buiten mijn comfort-zone. Heel slecht is het ook allemaal  niet, er gebeuren ook heus leuke dingen hier. Het blijft Amerika dus mensen blijven me zomaar complimentjes geven op straat over mijn 'dress' en 'shoes' en wensen me 'a wonderfull day'. Ik hou ervan. Het is gewoon een kwestie van 's avonds niet alleen de straat op. Dat deed ik sowieso al niet te veel, maar hier zeker niet..

Dan is er nog lijn 14, de bus, die me downtown brengt. Ik ben heus wat gewent (denk ik) maar de busritjes hier zijn altijd weer een hele belevenis. 80% van de buspagagiers zijn bijzondere of (voor mij) enge mensen. Ze houden bijvoorbeeld alleen 3 stoeltjes bezet, zingen keihard met hun MP3-speler mee (met de nodige 'hiphop' gebaren) of gaan heel dicht tegen je aan zitten. Bovendien is lijn 14 een aanslag op de reukorganen, vanwege de stank (incontinente daklozen). Gelukkig bleek lijn 48 of 24 een goed alternatief, dan maar wat verder lopen naar de eindbestemming (met alle gevolgen van dien).

Goed, tot zover de observaties (sorry zo ben ik opgeleid) over naar Thanksgiving! Een briljante ervaring, het is gelukt, Eef at kalkoen met Thanksgiving. Ik ben meegegaan naar een 'house-party' bij iemand thuis. De jongens die in het huis wonen komen allemaal niet uit SF maar verspreid over Amerika, ze gaven dus een 'diner' en iedereen was uitgenodigd. Iedereen nam iets mee en er werd de hele dag druk gekookt, inclusief 'Bacon wraped Turkey'. Ik had natuurlijk mijn beroemde Dutch Apple Pie gemaakt. Het was erg gezellig, ik denk dat iedereen me wel een keer heeft uitgelegd wat Thanksgiving nou precies inhoud en dat de Amerikanen eigenlijk eikels zijn. En er is minstens zo vaak gevraagd of wij ook zoiets hebben in Nederland. Er werden spelletjes gedaan, wandelingen gemaakt, biertjes gedronken, kortom top Thanksgiving expirience!

Ik verblijf dus in het huis van Angel (op z'n Spaans alsin Anhel ), waar nog 3 andere jongens wonen. Ik slaap in de 'leegstaande slaapkamer', dat is tussen aanhalingstekens, want hij is niet echt leeg. Er woont stiekem nog iemand, die even een tijd weg was. Was ja, want afgelopen zondag werd bekend dat hij weer terug komt en wel vandaag. Wat een leegstaande kamer was blijkt nu een soort kraakpand. Ik moet er dus uit. Ik moest dus opeens als een malle plannen maken, haha! Het wordt vanavond op de bank slapen, en morgen weer verkassen naar de hostel. Ik denk dat ik komend weekend naar Monterey vertrek (ten zuiden van SF, aan de kust) en ik heb een trip gezien naar Death Valley wat erg interessant klinkt. Ik kom die 2 weken nog wel door tot ik naar Hawaii ga. (ik overdrijf een beetje, want ik ben allang blij dat ik hier een week belangenloos heb kunnen slapen)

Ondertussen heb ik heel wat van de stad gezien. We doen dingen samen, ik doe dingen alleen en ik ontmoet mijn travelbuddies om dingen te gaan zien. Erg leuk! Zo hebben we afgelopen zondag gezeild in The Bay, met een groepje hebben we een zeilboot gehuurd (Angel zeilt, dus hij was onze kapitein) Het begon erg mistig (zoals wel vaker in The Bay) en koud, maar het klaarde in de loop van de middag op en het was prachtig!! We zijn rond Alcatraz gevaren en langs de kust van San Fran. De Golden Gate Bridge hebben we niet gedaan, omdat het zicht daar te slecht voor was (met het oog op binnenkomende vrachtschepen en we hadden niet zo'n zin in zwemmer). Maar the Bay Bridge was ook erg indrukwekkend. Om nog maar te zwijgen over de zonsondergang..
Verder heb ik nog een tochtje met Walter naar Pacifica gemaakt en hebben we geklommen (binnen). Ik heb met 2 eerder ontmoete reisgenootjes Haightstreet afgelopen, daar waar de hippies wonen. Veel parken bezocht en gehiked, de ene nog mooier als de andere. Afgelopen zaterdag uitgeweest met mijn 'huisgenootjes' en gister heb ik met een ander reisgenootje afgesproken en hebben we Lands End bezocht (ook een park in San Fran). Op de wildlife-lijst heb ik een otter bij kunnen schrijven (YES!)
Owja en bijna vergeten, ik heb de famous 'Bushman' gezien! Een begrip in San Francisco en ver daarbuiten. The Bushman zit geruisloos en vrijwel naakt achter 2 enorme takken (bushes) die hijzelf vasthoud, verstopt. Voor de inbeelding, een zwarte, oudere man met dikke buik en grijzig haar. Als er een nietsvermoedende toerist langsloopt schuift hij de takken opzij en gromt hij wat. Iedere keer een succes...

En dit is typisch San Francisco, het kan niet gek genoeg, en het is dan ook altijd gek. Normaal is hier gek, dan val je pas op. Het is ook wel een heel klein beetje vermoeiend soms. Misschien komt het ook omdat ik nu de enige in mijn soort ben. Als je in een hostel zit kom je met z'n allen ergens anders vandaan, en kun je het met z'n allen hebben over die rare fratsen van die gekke Amerikanen. Nu zijn het voornamelijk Amerikanen of ver-amerikaanste europeanen om me heen, ze zien het niet meer, ze zijn al verloren ;)
Maar eerlijk is eerlijk ik ben ook een halve amerikaan, ik geef ook iedereen een hug, zeg: 'Nice to meet yooouuuu!', 'what's up?!' en 'Thank you' voor elke poep en scheet. Je moet er ook maar een beetje in mee gaan he (of je wordt erin mee gezogen) anders val je ook zo op. Mijn volgende project is Amerikaanse meisjes, fascinerend!!

1. A Tune A Day:
    28 november 2012

Some people are susceptible to epileptic seizures
    or loss of consciousness when exposed to certain flashing lights or light patterns as may occur in this video.
  2. Menna:
    28 november 2012
    wat weer een leuk verhaal....... enneh die trip naar Deadvalley moet je doen! ik ben benieuwd naar je ervaring daarvan ( staat nl ook nog mijn lijstje)
  3. Judith:
    28 november 2012
    Zo leuk, al die reis verhalen! Keep 'em coming!
    *hug*
  4. Erik:
    28 november 2012
    Leuk om weer wat te lezen over je reis. En veel plezier straks in Hawaii!
  5. Your mum :-):
    30 november 2012
    Wat een prachtige foto's van de zeiltocht! Geweldig!
  6. A Tune A Day:
    3 december 2012
  7. Familie uut de Sluus....:
    3 december 2012
    Wat weer een leuk verhaal. Kus!
  8. Ries:
    6 december 2012
    Zo Eef,
    Ik dacht, ik wacht even een paar verslagen af voor ik reageer, het moet wel ergens over gaan natuurlijk.
    En ja, ik zie overeenkomsten met jouw vorige reisverslagen.
    Je geniet je weer te pletter en maakt onvergetelijke dingen mee.
    De foto's zijn prachtig, zeilen voor de kust van San Fransisco, niet normaal!
    Hier op de CCU is sinds jouw vertrek niets meer hetzelfde, collega's vertrekken en enkele collega's lopen als zombies over de afdeling rond.
    Trouwens, heeft het emotiepoppetje nog lelijke woordjes gezegd?
    Eef, ik blijf je volgen en geniet van je verhalen.
    Met googlemaps ernaast leer ik door jou ook weer "wat en waar in de VS"
    Groetjes van mij én van de Sint.
    Richard
  9. Ries:
    6 december 2012
    vinkje gezet
  10. A Tune A Day:
    10 december 2012

Please listen and watch before visiting.
  11. A Tune A Day:
    12 december 2012

To watch with patience after landing on Hawaii.