Portland

16 november 2012 - Portland, Oregon, Verenigde Staten

Tja, uiteindelijk moest het er toch van komen, Seattle achter me laten... Seattle is echt een hele toffe stad, good fibes, ik heb er altijd een goeie tijd (zegt de toerist die er 2x is geweest).

Anyway, off to Portland, met de bus dit keer. Veel mensen die ik in Seattle heb ontmoet gingen ook naar Portland. Allemaal op verschillende tijden en verschillende vervoersmiddelen. De hostels bleken allemaal volgeboekt, dus hebben we een goedkoop alternatief gezocht. Het werd een motelkamer, waar we met z'n 3'en verbleven. We hebben zeg maar wederom onze eigen hostel gemaakt, je moet wat als je een budget-reiziger bent ;)

We hebben veel dingen m't z'n allen gedaan, maar omdat we met vrij veel mensen waren (mannetje of 7) gebeurd er ook weer vrij weinig omdat iedereen een plan heeft en uiteindelijk niemand echt een beslissing maakt en het veel gezelliger is dingen samen te doen, dan alleen rond te lopen.

Portland opzich is een leuke stad, waar veel te beleven valt, vooral dankzij de zeer gevarieerde inwoners van Portland. De slogan is: 'Keep Portland weird', en weird is het zeker. Er lopen heel veel bijzondere mensen rond, hippies, punks, daklozen, vrolijke, gekke, uitbundige, sobere, mensen en alles wat daartussenin zit. Ik voelde me behoorlijk normaal en Nederlands.

En ook in Portland zijn er weer de nodige specialiteiten wat betreft eten en drinken. Zo zijn er de zogenaamde 'food-trucks', dit zijn kleine trucks waarin het lekkerste en meest cultureel uiteenlopende eten wordt gemaakt. Ze staan overal verspreid door de stad en downtown is er een hele parkeerplaats mee gevuld. Culinaire hoogstandjes uit Polen, Mexico, Japan, Ethiopie, Duitsland, Amerika, je kunt het zo gek niet bedenken. Ook zijn er veel 'micro-breweries' in Portland, iedere kroeg brouwt zijn eigen bier. Er is dus veel te proeven.

Ondertussen zijn we verhuisd naar de hostel, die uit verschillende huizen bestaat, verbonden met tuintjes en binnenplaatsen. De regels zijn streng maar het is goed vertoeven. Er zijn veel muziekale mensen hier, dus iedere avond wordt er gitaar gespeeld en gezongen. Tot mijn grote vreugde was er ook iemand die een ukulele bij zich had! En hij was stoned genoeg om hem aan mij af te staan voor een tijdje. En ik heb mijn allereeste optreden met een ukulele gedaan :D samen met Sophie op de gitaar.

Verder zijn we nog naar de beroemde Voodoo-donuts geweest. Dit is een bakkerij die donuts in alle soorten en maten maakt. Vooral in de vorm van een voodoo-doll. Je staat er altijd in de rij, maar dan heb je ook wat (zie foto's).

Ik zit ondertussen alweer een paar dagen in San Francisco, en wat is het fijn om in California te zijn. Het weer is net iets beter, ik hoef niet meer naar buiten met 4 lagen kleding en mijn badstoffen sokken. Een trui en een paraplu, en je bent ok hier :) Ik verblijf hier in een hostel midden in de stad (North Beach voor de kenners) in een leuke buurt. De hostel zit midden tussen de stripclubs die het nodige lawaai en hilarische reclames  met zich meebrengen. Ik slaap aan de straatkant, dus ik vermaak me prima met alles wat voorbij komt. Gelukkig waren we nog oververmoeid van de ervaringen in Portland, dus ik heb prima geslapen. Weer veel van de mensen die ik in portland heb ontmoet, zijn ook weer hier. Dat is meestal leuk, en soms kun je ze niet vaak genoeg ontlopen ;)

Sophie en ik hebben hier veel rondgelopen, het huis van Mrs Doubtfire (je weet wel van de film) bezocht, 2 peak hills opgelopen, vele uitzichten gezien, voor de regen geschuilt, rondgehangen in coffeeshops, van die dingen.

De verhuizing naar San Francisco brengt (gelukkig) ook een nieuwe leefstijl met zich mee. Wat je ook doet hier je gaat altijd heuvel-op. Ik wilde het hardlopen hier weer oppakken, maar ik moet eerst een vlak parkje vinden ;) ik heb goede hoop dat alle verworven kilo's er hier weer af gaan. En bovendien heb ik nu alles weer uitgeprobeerd, alles wat je je kunt indenken gefrituurd, de fastfood, de zoetigheden en de chai late's... Het eten is hier beter (of makkelijker goed eten te vinden). Ik moet ten slotte in 3 weken weer in mijn bikini passen op Hawaii..

Ik zit hier op zondagmiddag mijn blogje te typen in een coffeeshop, veel Amerikaanser wordt het niet ;) Ik ben verkast van North Beach naar Mission, waar ik verblijf bij Angel, een vriend die ik met Walter in Alaska heb ontmoet vorig jaar. Hij heeft een kamer vrij in zijn huis, dus ik kan me even als een echte local gedragen. Veel van mijn bevriende reisgenoten zijn weer weg, dus ik moet me weer wat meer zelf te zien vermaken (en bijslapen). En ja, ik heb Walter ook gezien (ik hoor jullie denken).

Mijn vlucht naar Hawaii had ik al in Nederland geboekt, wat nu blijkt iets aan de late kant. Want ik ben hier iets vroeger dan verwacht. Ik heb even overwogen om een nieuwe ticket te boeken (iets eerder), maar dat vind ik een beetje zonde van het geld. Bovendien is dit California waar alles altijd beter is :) Dus ik heb besloten om hier te blijven, zoveel mogelijk tripjes te maken en SF in kerstsfeer te bekijken. Wat ik met Thanksgiving doe is nog zwaar onzeker, hoe dan ook ik ga voor de Turkey!

Laters!

1. Akkie:
    19 november 2012
    Leuk om je verhalen te lezen.
    Lekker genieten verder.
    Groetjes
  2. Opa:
    19 november 2012
    Hoi meisje, wat weer een belevenissen,eten en
    vrolijk zijn en weer een verhaal voor het boek. XX
  3. Menna:
    19 november 2012
    altijd leuk om je verhalen te lezen................
    kijk al uit naar de volgende!
  4. The Greenwoods:
    20 november 2012
    Hey Eef, we vinden het erg leuk al je belevenissen te volgen! Greetz uit Assen
    En een dikke kus van ons allemaal.
    Jo Jo Jo & Martijn
  5. A Tune A Day:
  6. Astrid:
    21 november 2012
    Cool! Je bent naast reiziger ook 'bourgondiër' persoonlijk houd ik daar wel van ;)
    Veel plezier in SF! X-As
  7. Your mum :-):
    21 november 2012
    leuk om te lezen! Wat ik me afvroeg: was er ook een 'Dutch Foodtruck' met snert en stamppot?
  8. A Tune A Day:
    23 november 2012