Coastal roadtrip to Sydney

20 maart 2013 - Sydney, Australië

Door alle internet- en wifi vrije plekken is het alweer een tijdje geleden sinds mijn vorige update.. Er is veel gebeurd in de tussentijd! We hebben een te gekke raodtrip gemaakt, een hele gave citytrip naar Sydney gemaakt en daarna 2 dagen bij moeten komen in The Bue mountains.

Goed, twee en half week geleden haalden we ons busje op in Melbourne om vervolgens in 11 dagen naar Sydney te touren. We zijn helemaal langs de kust gereden en werkelijk schitterende dingen gezien! Het was even zweten maar ik heb de ons uit Melbourne kunnen rijden zonder ongelukken. Natuurlijk mede door de uitstekende navigatie van Irene. Ons busje (een oude Ford) trok veel aandacht door de panterprint die erop geschilderd was, dus overal zwaaiden mensen naar ons en werden we 8x ingehaald door dezelfde persoon. Waar we ook kwamen overal had iemand er wel een opmerking over.

Onze eerste stop was niet ver van Melbourne, een klein dorpje aan de kust. Daar ontmoetten we Eric, uit Nederland die zojuist zijn auto-sleutels in de oceaan had verloren. Dus wij hem een lift  gegeven naar zijn vakantiehuisje in ruil voor een kopje thee, waar we ook meteen onze Van mochten parkeren op de oprit voor een ‘veilige’ overnachting. Na ontbijt (en gratis douche!) konden we ons avontuur weer vervolgen richting Phillip island. Daar hebben we pinguins en wallibies gespot, het prachtige eiland helemaal rondgereden en overnacht.

Iedere dag was het een paar uur rijden en als we een mooi plaatsje tegenkwamen gingen we rondkijken voor een slaapplek. Het liefst niet op een camping want dat was best prijzig, dus we probeerden altijd een parkeer- of picknikplaats te vinden om te overnachten en dan zagen we wel weer wanneer we een douche tegenkwamen. Bovendien leverde het ‘illegaal’ kamperen de mooiste plekjes op. Echt genieten! Zo kwamen we ook terecht in Wilsons Promontory NP, waar we wilden wandelen. ’s Avonds was er veel wildlife te zien, possums, wombats, wallebies, papagaaien, kakatoes, er kwam veel voorbij schuivelen. Toen we op dag 2 een iets langere hike gingen doen kwamen we maar liefst 3 slangen tegen! Het was een warme dag, en dan liggen ze lekker op de wandelpaden te zonnen.Best spannend, want het waren brown-snakes die zeer giftig zijn, zo vertelde een ranger ons later. Maar hij vertelde ook dat ze over het algemeen niet bijten tenzij je op ze gaat staan of ze echt gaat storen. Toch fijn aangezien een ziekenhuis niet heel dichtbij was en het binnen 30 min. afgelopen is met je..

Zo reden we de hele kust af langs prachtige stranden, mooie parken, veel wildlife schattige dorpjes. Soms op een camping en anders op een parkeerplaatsje. Wat een klein beetje tegen viel is dat we weinig backpackers of jongeren tegenkwamen, maar vooral ouderen (en hun goede adviezen). Gelukkig werd dat latre ruimschoots weer goedgemaakt...

Vlak onder Sydney ligt Wollongong waar mijn vriendin Sophie woont, die ik in The USA had ontmoet. Daar hebben we een weekendje doorgebracht en zijn we helemaal los gegaan, want dat hadden we blijkbaar een beetje gemist. Het was een gezellig weekend.

Maandagochtend moesten we ons geliefd busje weer inleveren in Sydney waar we vervolgens een week zijn gebleven. Eerst in ‘ The Rocks’, een wijk waar ook de haven (een van de vele) en het Oprah House is. Daarna verhuisden we ongeveer midden in het centrum naar een goedkopere hostel (Australie is nogal prijzig) voor 3 nachtjes. Dit bleek niet zo’n goeie actie, want de hostel was net echt ons ding om het maar zo uit te drukken. De kamers waren groot (32 bedden in 1 kamer), de gasten jong, alles draaide om drank, dronken worden en telefoonnummers of elkaar scoren. Kortom een beetje de Salou van Sydney (?)... en dan heb ik het nog niets eens over hoe ik iemand na een avondje uit, incontinent in mijn bed aantrof.. Good times!

Na drie nachtjes (die al geboekt en betaald waren helaas) ben ik nog nooit zo blij een hostel uitgestapt, om vervolgens bij een degelijke hostel weer in te boeken (wordt ik oud, burgelijk en verstandig?). Anyway, we hebben heel veel gezien en gedaan in Sydney, en te gekke stad! We hebben onder andere het Oprah House, Harbour bridge, Hyde park, Manly beach & Bondi beach geweest. Waar Irene haar wens in vervulling kwam: op de foto met een lifeguard, en misschien komt ze ook nog wel in een aflevering van Bondi Beach, want de cameraploeg was dabei! Held! We hebben ook het aquarium en het Austalia Museum bezocht, wat weer heel interessant was, vooral het deel over de Abborigenals was erg goed, maar ook schokkend. Want hoe vaak het ook staat overal en hoe vaak iedereen ook roept dat ze ‘Abborigenals supporten’ etc, over de geschiedenis weet bijna niemand iets te vertellen en het lijkt ze ook weinig te intereseren. Blij dat ik het nu iets meer weet over de cultuur.

Na alle hectiek in Sydney wilden we graag The Blue Mountains zien, wat ongeveer 100 km ten westen van Sydney ligt. We hebben een tour gedaan en er een nachtje geslapen. Het is een prachtig gebied, een soort kleine versie van de Grand Canyon in the USA, maar dan groener (of blauw?). Onze tourleider was een soort Crocodile Dundee die ons niet alleen alle hoogtepunten liet zien maar ook alles vertelde over de geologie, wildlife, snakebites, bomen en planten, hoeveel hij taxi chauffeurs haatte en heel veel over de abboriginals + hun cultuur. Het was een hele gezellige en gave tour met stevige wandelingen. De overnachting in de rustigeste hostel ooit was ook heerlijk..

Weer helemaal bijgeslapen gingen we de volgende dag weer terug naar Sydney om vervolgens de nachtbus te nemen naar Byron Bay. Met iets minder slaap dus J Van 11pm tot 11am zaten we gezellig in de GreyHound bus. Byron Bay is fantastisch, een oud hippie-dorp waar iedereen met een surfboard of in bikini rondloopt. Het is heerlijk relaxt, dus we hebben maar besloten om hier een paar dagen te relaxen aan het zwembad en strand. En wat meer biertjes te drinken en wat minden rond te rennen om alles maar te moeten zien. Bovendien moeten we een plan maken van hier tot Cairns, want Irene vliegt over 2,5 week alweer terug naar huis en we willen nog zo veel :D

1. Astrid:
    20 maart 2013
    Weer een prachtig verhaal, met mooie foto's!
    Veel plezier nog @DownUnder
    liefs
  2. Menna:
    20 maart 2013
    mooi verhaal met prachtige foto's en jij ziet er ook goed uit!!
    geniet maar lekker verder..........
    XX
  3. Cornelleke durieux:
    20 maart 2013
    Wat een mooi verhaal, leuk om je zo een beetje te kunnen volgen. En wat een belevenissen. Nog een hele goede en mooie tijd toegewenst! en genieten dat doe je wel zo te lezen.
  4. A Tune A Day:
  5. Opa:
    20 maart 2013
    Wat heb je weer dynamische en turbulente beleefd,
    wat heb je weer prachtiige natuur en
    culture zaken gezien, en er komt nog meer. XXX
  6. Judith:
    20 maart 2013
    Nice! Ik hou wel van een goed verhaal ;-)
  7. Frieda:
    20 maart 2013
    Die Eric is wel een mooie jongen... pff
    Enjoy! xx
  8. A Tune A Day: