East coast

10 april 2013 - Cairns, Australië

Nou ik kan een boek schrijven over onze belevenissen aan de East coast, maar ik zal proberen niet te uitgebreid de afgelopen 2,5 weken te omschrijven.

Ik was gebleven in Byron Bay, daar hebben we inderdaad niet uitgevoerd, totdat we John tegenkwamen. John wilde ons graag e.e.a. verkopen, met name tours en hostels voor onze komende weken. Laat ik zeggen dat dat gelukt is, we gingen nog naar binnen van "en we laten ons niets aansmeren, we luisteren alleen naar zijn verhaal", dat lukte ook, om vervolgens de dag erop alsnog alles te boeken. Onze komende 2 weken zaten propvol gepland (want we wilden toch wel alles meemaken voordat Irene naar huis ging). Na Byron Bay zijn we verkast naar Brisbane, met een tussenstop in THE AUSTRALIAN ZOO!!! Je weet wel, die van Steve Irwin! Het was supergaaf! Met krokodille-show's, kangaroo voeren, koala aaien, slangen vasthouden en een geweldige vogelshow! Het was echt heel tof en veel geleerd (waar het vooral om ging). Want dat krokodillen voeren is natuurlijk spectaculair, maar het geet er met name om om te laten zien hoe ze zich gedragen en wat je vooral wel en niet moet doen als je Queensland binnenstapt, waar de krokodillen in het wild rondzwemmen! Ook zijn we even lang 'The wildlife hospital' geweest, waar ik even mijn CV heb achtergelaten, ze waren opzoek naar pet-nurses! (in het kader van: gewoon doen). Ik heb helaas nog niets gehoord, dus ik ga ze deze week eens opbellen (Jos, je kan een telefoontje verwachten van een wildlife hospital).

Later die middag pakten we de bus verder naar Brisbane waar ik ziek werd en dus weinig heb gezien. Gelukkig had ik een persoonlijke zuster bij me die me binnen 2 dagen weer op de been had. Brisbane deed het em niet helemaal voor mij en zo ook de volgende halte niet: Noosa. Ik denk dat het kwam door de hostels en backpackers die we tegenkwamen, de sfeer was niet echt top. Eigenlijk voelden we ons heel erg oud tussen alle 18-22 jarigen die het wederom maar om 1 ding ging: feesten. Ik werd een beetje bang dat dit langs de hele kust het geval zou zijn..

Maar gelukkig had John een tussenstop in Agness Water voor ons geregeld en was het daar heerlijk. Er was geen kont te doen, maar de hostel was relaxt, het was er mooi, er was een heerlijk strand, we hebben veel leuke mensen ontmoet en het vertrouwen in de mensheid herwonnen! Hoera! Na nog een nachtje extra in Agness Water durfden we weer verder te reizen en kwamen we in Airly Beach terecht. Vanuit daar gingen we een 2 daagse zeiltocht maken naar The Withsundays. Een van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien!!! Het regenwoud was in Airly Beach toch echt wel begonnen, erg groen en berg/heuvelachtig. De Withsundays is een eilandengroep van 47 eilanden wat ongeveer voor Airly Beach ligt. De eilanden zijn ook erg groen, beschermd gebied en The Great Barrier Reef begint hier. De 2 daagse zeiltocht was met name gericht op snorkelen. Helaas hebben we weinig kunnen zeilen (tot grote frustratie van onze skipper) omdat er te weinig wind was. Wat wel betekende dat het schitterend weer was! Onze skipper vaarde ons naar de mooiste snorkelplekjes en vertelde over The Reef. Het eerste uur werd gevuld met een 'briefing' waarin vooral alle gevaren opgesomd werden en 30 manieren om niet levend terug te keren al dan niet door ons eigen falen. We moesten in een wetsuit snorkelen omdat het 'stinger season' is. Er zitten allerlei dodelijke beesten in de zee deze maanden van het jaar, met name de 'box jellyfish' schijnt nogal een fatale te zijn, als je gestoken wordt, heb je nog ongeveer 12 minuten te gaan. Dus toen ik in het water dreef en gebeten werd in mijn vinger sloeg de paniek bij mij wel even toe. Gelukkig waakte Andy, een van de crew, over ons in zijn motorbootje. Nadat ik hijgend bij zijn bootje aankwam was Andy allerminst onder de indruk en zei dat het waarschijnlijk een watervlo was geweest. Ja, dat is allemaal leuk en aardig Andy, maar hoe zeker weet je dit?! Toen herhaalde hij nog een keer 'waarschijnlijk'. Ik leef nog steeds, dus het zal inderdaad wel geen box-jellyfish zijn geweest. Maar oh, het snorkelen was zo gaaf!! Ik heb de mooiste vissen en visjes gezien!! Een clown-fish, gezwommen met een zeeschildpad!! en supermooi koraal gezien. Al was er ook een hoop koraal bedekt onder een laag 'stof'. Later vertelde onze skipper echter dat het 'coral-shi't was, het koraal 'poept' 2x per jaar zijn afval uit en jawel, dat hebben wij weer, dit was 1 van die 2 keren. Maar nog steeds erg spectaculair een soort berglandschap onder water. Ook hebben we kennis mogen maken met 'Elvis' ik ben even vergeten wat voor soort vis het is, maar hij was zeker 1 meter lang. De eerste keer dat hij in mijn vizier kwam ben ik rechtsomkeerd gesnorkeld, maar hij bleek erg "vriendelijk" en "nieuwsgierig". Zijn vriendin schijnt wat minder "vriendelijk" te zijn en valt nog wel eens aan. Gelukkig ben ik haar niet tegengekomen. Maar man wat was het mooi, tranen in m'n ogen (en ik maar zeggen dat mijn snorkelbril lekte).

Ook zijn we bij een van de mooiste stranden van de wereld afgezet: White Heaven Beach. Je weet niet wat je mee maakt, zo mooi!! (zie foto's!) Na het hele zeilavontuur hadden we nog een knaller van een afterparty om de volgende ochtend vroeg ("dan hebben we nog wat aan de rest van de dag" (not) weer op de bus te stappen, dit keer naar Townsville, waar we de ferry naar Magnetic Island (Maggie) namen. Een heerlijk tropisch eiland (wat me erg aan Hawaii deed denken!) met rock-wallabies en prachtige uitzichten. Gelukkig liet ik mijn telefoon nog even in de WC vallen (en doorgespoeld), dus ben ik nu schier onthand! Alle telefoonnummers van mijn reis-homies weg!

Goed ondertussen ben ik dus weer alleen! Ik heb Irene afgelopen maandag op het vliegveld gezet. Best raar, maar ook weer prima. We hebben als afsluiter nog even een tour naar Cape Tribulation gemaakt (where the rainforest meets the reef), naar het regenwoud dus. Het was een hele gave tour met een ietwat vermoeiende reisleider, die vooral zijn eigen historie met ons wilde delen in plaats van die van het gebied.. We hebben een nachtje in een huisje in het regenwoud geslapen waar we vanaf minuut 1 geconfronteerd werden met (ver)grote insecten en vooral spinnen.. Ter grootte van mijn hand en spinnewebben van een vierkante meter.. (allemaal buiten het huisje). Gelukkig bewogen ze niet heel veel en durfde ik er wel langs midden in de nacht naar het toiletgebouwtje.. Op de bijgevoegde foto's ziet u het bewijsmateriaal (bekijken op eigen risico).

Tja en nu zit ik een beetje te chillen in Cairns, plannen te maken voor waar ik naartoe wil en wat ik nog hier wil doen (nog een keer naar The Great Barrier Reef!!) en mijn verjaardag vieren. Hier heb ik nog wat reisvrienden om me heen, ben doodsbang dat ik zaterdag alleen boven mijn 'birthday-cake' zit te verpieteren/huilen. Verder zal het de komende tijd vooral neerkomen op het zoeken van een baantje. Hopelijk ergens in de zorg, want ik mis het! Want met het verbinden van een voet, het geven van sexuele voorlichting en pleisters uitdelen gaat dat gemis niet echt weg. Maar als de zorg niet mogelijk is: anything will do. Ik denk dat ik vooral in het zuiden ga zoeken, daar vond ik het toch het prettigst. We gaan het meemaken! Duim voor me!!

1. Menna:
    10 april 2013
    wat weer een mooi verhaal. wat beleef je veel....... geniet ervan!! en heule mooie foto's ook!!! succes met het zoeken naar werk het gaat je vast lukken.......
  2. Your mum :-):
    10 april 2013
    Volgens mij zit je allemaal plaatjes uit reisfolders te knippen, en ons dat te laten zien. Dit kun je toch niet echt allemaal gezien hebben? Man, man wat fantastisch!!
  3. Anneke zuidema:
    10 april 2013
    Kan ik zomaar je verhaal lezen en die prachtige foto,s zien. Super zeg wat jij zoal beleeft. Veel plezier verder en we zullen voor je duimen voor werk. Groetjes van ons uit
    Delfzijl
  4. A Tune A Day:
  5. Opa:
    10 april 2013
    Wat was het weer een allergloepens mooi
    verhaal, wat heb je weer prachtige dingen
    van planeet aarde gezien, wat ben je sterk
    om het allemaal te bevatten. XXX
  6. Rob Willems:
    10 april 2013
    We gaan ter ere van jouw verjaardag zaterdag met het hele gezin naar de dierentuin. We zullen bij de kangoeroes een verjaardagsliedje zingen. Zijn we toch een beetje bij je!
  7. Erika:
    10 april 2013
    Wat is het er mooi Evelien. Ik hoor wel uit je verhaal dat je met volle teugen geniet. Hou dat vast en succes met het vinden van een baantje.
    Alvast gefeliciteerd met je verjaardag zaterdag, we sturen ook nog wel een facebook berichtje.
    Groetjes,
    Rob en Erika
  8. Rina niemeijer:
    11 april 2013
    Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Je verhalen en foto's zijn prachtig. Op deze manier genieten we volop mee van jouw reis. Heel veel plezier en succes met het vinden van een baantje.Groetjes en een dikke knuffel.Rina en Jan
  9. Sandra:
    11 april 2013
    mooie verhalen Evelien!! keep it going!! greetz uit Utrecht...waar wij vanaf aankomend weekend ook eindelijk eens goed van de zon gaan genieten (heeft timofeef beloofd ;))
  10. Judith:
    12 april 2013
    Hey!!!
    Wat weer een mooi verhaal! Ik vind het fijn dat we zo een beetje kunnen mee genieten! En nice pics!
    Ju
  11. A Tune A Day: