The Great Ocean Roadtrip!

28 februari 2013 - Melbourne, Australië

Nou dat was me weer een heel avontuur! Na een laatste week Adelaide eindelijk weer on the road!! Ik ging natuurlijk net weer op een verkeerd moment weg uit Adelaide, want het festival seizoen begint daar nu. Ik heb de opening van 'The Fringe Festival' gezien (een soort Parade (het festival in NL), heel gaaf. We konden via de hostel ook nog naar een show! Verder heb ik in mijn laatste week nog Mount Lofty beklommen in alle vroegte (anders is het te heet), wat een must is als je in Adelaide bent. Een zware hike, maar wel heel mooi en we zagen nog een kangaroo met jong, dat is altijd de moeite waard :) Al vonden de locals het allemaal niet zo bijzonder, die dachten minstens dat er een bushfire was, en liepen dus gewoon door toen ze in de gaten hadden dat we 'slechts' naar een kangaroo keken. De volgende dag hebben we nog een wine-tour gedaan door Barossa Valley, wat ook heel gezellig was en na 2 uur hilarisch werd.... De (gesensureerde) foto's volgen ;)

Goed, na een gezellig laatste weekend in Adelaide werd het eindelijk tijd voor de roadtrip naar Melbourne. Eerst moesten we de halve stad door voor benzine en boodschappen, wat we toch best wat spannend vonden op z'n links.. Maar het wende snel. Om Adelaide uit te komen (via het oosten) moet je eerst door de Adelaide-Hills. Ons 30 jarig busje vond dit niet zo leuk met 38 graden, dus dat ging allemaal niet zo rap. Even dachten we dat we het niet gingen halen, maar gelukkig kwamen we toch aan de andere kant van de heuvels uit. Na een histerische eerste dag (we waren alle drie nogal in onze nopjes over de roadtrip) hebben we een slaapplek opgezocht. Het werd een soort van parkeerplaatsje aan de rand van een dorp (wat waarschijnlijk niet helemaal de bedoeling is).

De volgende dag wilden we graag naar 'The Grampians' wat een heel mooi National Park schijnt te zijn. We wisten dat er ergens een bosbrand was, maar eenmaal aangekomen was de brand veel groter. We moesten dwars door dikke rook rijden over de 'hoofdweg', maar verder was alles afgesloten, dus we konden er niet in.. Later toen we weer terug wilden mochten we er helemaal niet meer door, dus moesten we er aan de andere kant omheen rijden. Ik vond het allemaal erg indrukwekkend, zo veel rook, zo veel brandweer overal. Prachtige foto's gemaakt, maar goed, daar heeft geen kangaroo wat aan...

Na drie dagen rijden door niets, idyllische dorpjes wildplassen en weinig douchen, kwamen we weer aan bij de kust (Warrnambool), daar overnachten we naast het strand wederom op een parkeerplaatsje. De volgende ochtend namen sommigen van ons een duik in de nogal wilde golven en anderen bleven rustig bij het busje wachten (het was koud ok?) Om vervolgens op weg te gaan naar de road der roaden (?) THE GREAT OCEAN ROAD. Ik moet zeggen, sommige dingen worden nogal overdreven door mede-reizigers of reisgidsen, maar dit was echt heel gaaf. We hebben er 2 dagen over gedaan, op werkelijk ieder uitzichtpunt en parkeerplaats uitgestapt (sorry mede-reizigers), het was super mooi! Ik heb elke centimeter op de foto, dus jullie kunnen lekker meegenieten. Halverwege stopten we in Apollo Bay een klein survers-dorpje, waar we op een camping stonden. Ik heb mijn allereerste pinguin gezien (in het wild dan). Die ook meteen dood ging.. Een vrouw kwam er mee aanlopen die hem gewond had aangetroffen en het leek haar een goed idee om hem mee te nemen naar de camping-eigenaar. Maar 2 minuten later was ie dood, helaas. Toen moest ik de camping-hulp nog troosten omdat ze niet tegen doode dieren kon.. Hoe dan ook de camping was heel gezellig, Campingbaas Charlie wilde me wel in dienst nemen omdat ik over het goede aura beschikte en ook omdat ie met 4 jongens aan het werk er wel een Mrs bij wilde hebben. Dit klinkt slechter dan ik het opschrijf, hij was eigenlijk heel aardig en het dorpje leuk. Dus ik zei, wie weet over 5 weken, als ik niets anders kan vinden ;)

Ondertussen was onze 30 jarige Camper-van al 2x overleden. We waren al 2x gered door de locale ANWB met een lege accu, waarna hij bij de 2e keer is vervangen. Maar in Apollo Bay hakkelde het ook een beetje. Maar gelukkig had Charlie overal verstand van en heeft hij er even naar gekeken en een ronde in gereden, waarna de conclusie luidde: 'it runs like shit, but it will get you to Melbourne'. Bedankt Charlie.

We kwamen idd ook tot aan Melbourne, na een fantastische 2e helft van de Great Ocean Road. Maar helaas kon ons busje het fille-rijden niet aan en stonden we een paar keer stil midden op de snelweg (zonder vluchtstrook, om het drama nog even compleet te maken). Uiteindelijk heb ik em na veel zweetdruppels in Melbourne ergens aan de kant kunnen zetten. Na wat telefoontjes en de Australische 2 uur werd ons busje weggesleept. Ik had al een hostel geboekt, dus daar heb ik een taxi naartoe genomen en mijn mede-reizigers mochten in het busje voor de garage slapen, haha. Je maakt wat mee...

Ondertussen dus al een aantal dagen in Melbourne wat ook een relaxte leuke stad is. Het is natuurlijk Adelaide niet (was er toch meer gewent dan me lief is), maar het is hier prima vertoeven en genoeg te doen. Afgelopen zondag heb ik mijn vriendinnetje en collega Irene hier mogen ontvangen. En dat is best gezellig!! Voor degene die Irene kennen: ze heeft nog een kleine jetleg, dus het is nog rustig ;)

Er zitten ook wat homies die ik uit Adelaide ken hier in Melbourne, dus die heb ik ook even gezien. Ze zijn voor de hostel-keten 'YHA' een Youtube promotiefilmpje aan het maken, waar 2 bekenden van mij in meespelen. Dinsdag organiseerde de hostel een gratis BBQ, zodat ze konden filmen hoe gezellig het wel niet was. Dus ik speel nog een kleine figurantenrol (samen met 100 andere backpackers en we hebben samen besloten het allemaal op onze CV te zetten. Kortom het is weer een gezellige boel hier. Samen met Irene veel rondgelopen, tuinen, parken en gebouwen gezien. Melbourne is een mix van oud en nieuw, hele mooie oude victoriaanse gebouwen maar ook hoge nieuwe kontoren en woningen.

Vandaag hebben we weer een camper geregeld. We gaan vanaf morgen 11 dagen op pad van Melbourne naar Sydney. Het idee is om zo veel mogelijk natuurparken te bezoeken, hier en daar een hike te maken en langs de kust omhoog te rijden. We maken nog een stop in Wollongong, waar mijn vriendinnetje Sophie woont (eerder in US ontmoet). Dus het worden 11 intense dagen met z'n tweeen in 1 campervan, maar gelukkig is Sydney groot genoeg om elkaar een week niet te zien ;)

ps Nog een 'dankjewel!!' voor alle berichtjes, knuffels en kusjes. Dat vind ik heel lief, want ik mis jullie heus wel. Dikke knuffel terug voor jullie!

1. Opa:
    28 februari 2013
    O,o, wat weer een verhaal,
    wat weer spannend, wees voorzigtig
    met al dat vuur, thuis mocht je er spelen mocht niet,
  2. Menna:
    28 februari 2013
    wat weer een mooi verhaal, wel zorgen dat je nu een goeie auto meekrijgt!! take care and have fun!
  3. A Tune A Day:
  4. Judith:
    3 maart 2013
    Laat je ff ergens een linkje van het youtube filmpje achter; ik wil natuurlijk wel je youtube debuut zien ;-)
  5. A Tune A Day:
    3 maart 2013